La Secció Sindical de la UNIÓ SINDICAL OBRERA
DE CATALUNYA a l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès, havia denunciat en
diferents ocasions que els requisits exigits al Fons d’Acció Social (FAS) per
obtenir l’ajut per a familiars de primer grau amb discapacitat, discriminaven
o podien discriminar a alguns cònjuges separats o divorciats amb fills o filles.
La norma exigia, entre altres documents, la
presentació d’un certificat de convivència. Aquest certificat no podia ser
presentat per alguns cònjuges separats o divorciats amb fills o filles, perquè
inclús en el cas de tenir la custòdia compartida, només podien estar
empadronats al domicili d’un dels cònjuges. Això comportava la denegació de l’ajut.
Veiem alguns exemples de situacions que s’han
donat o es podien donar en aplicació d’aquesta norma:
Exemple 1: Cònjuge separat o
divorciat legalment amb un fill o filla amb discapacitat, pàtria potestat i
guàrdia i custòdia compartida entre els dos cònjuges. Quan el fill o filla no
estava empadronat al domicili del cònjuge que demanava l’ajut, es denegava la
sol·licitud.
Exemple 2: Cònjuge separat o divorciat legalment amb un
fill o filla amb discapacitat, pàtria potestat compartida i guàrdia i custòdia atribuïda
a l’altre cònjuge. La sol·licitud es denegava perquè el fill o filla estava
empadronat al domicili de l’altre cònjuge.
L’exigència que imposava la norma, feia dependre l’obtenció de l’ajut a una circumstància (guàrdia i custòdia i convivència amb el progenitor que sol·licitava l’ajut), una circumstància poc rellevant, contrària a l’esperit de la mateixa norma i a la consciència jurídica de la comunitat actual, doncs la nul·litat, la separació i el divorci no eximeixen als progenitors de les seves obligacions respecte els seus fills o filles.
Doncs bé, desprès de molt temps defensant allò que ens semblava obvi, que quan es produeix una ruptura del vincle matrimonial amb fills o filles, s’ha de diferenciar entre la pàtria potestat i la guàrdia i custòdia (entenent la primera com a responsabilitat general en la presa de decisions que afecten als menors, i la segona, com una responsabilitat amb un contingut més immediat de cura i atenció dels menors), hem aconseguit la modificació de la norma i regularització dels seus efectes.
Finalment, volem agrair el recolzament que ha obtingut la proposta de la USOC, tant de la resta de sindicats com de Recursos Humans.
En els propers dies podreu accedir a la nova
redacció. Fins aleshores, podeu consultar als vostres representants de la USOC per aclarir
qualsevol dubte.